Een coil shock en een air shock zijn beide typen achterveringssystemen die worden gebruikt op mountainbikes, maar ze werken op verschillende principes en hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Hier zijn de belangrijkste verschillen tussen de twee:

 

Coil Shock:

  • Werking: Een coil shock maakt gebruik van een metalen spiraalveer om de vering te bieden. De veervoorspanning en demping worden aangepast aan de hand van de constructie van de veer en eventuele externe instellingen.
  • Kenmerken: Coil shocks bieden over het algemeen een soepelere en meer consistente demping over de hele veerweg. Ze zijn vaak populair bij rijders die op zoek zijn naar maximale grip en controle, vooral op ruw terrein.
  • Nadelen: Coil shocks zijn over het algemeen zwaarder dan luchtdempers en kunnen moeilijker aan te passen zijn aan verschillende rijdersgewichten en voorkeuren. Ze hebben ook vaak minder verstelbare opties dan luchtdempers.
  • Veermogelijkheden:  tegenwoordig zijn er eigenlijk 2 soorten veren te krijgen, lineaire veren die over de hele demping gelijk blijft qua gevoel of een progressieve veer die door zijn constructie meer het gevoel geeft van een airshock, maar toch heel gevoelig blijft in de begin stroke van het veren.

 

Air Shock:

  • Werking: Een luchtschok absorbeert energie door lucht onder druk te comprimeren binnenin de demper. De luchtdruk kan worden aangepast om de veervoorspanning en stijfheid aan te passen aan de voorkeuren van de rijder.
  • Kenmerken: Luchtdempers zijn over het algemeen lichter dan coil shocks en bieden meer aanpassingsmogelijkheden voor rijders, omdat de luchtdruk gemakkelijk kan worden aangepast aan verschillende rijdersgewichten en rijstijlen. Ze zijn vaak populair bij cross-country en trailrijders vanwege hun lichte gewicht en aanpasbaarheid.
  • Nadelen: Sommige rijders vinden dat luchtdempers minder consistent zijn in het leveren van demping over de hele veerweg in vergelijking met coil shocks, vooral op lange afdalingen. Ze kunnen ook gevoeliger zijn voor temperatuurveranderingen, wat de prestaties kan beïnvloeden. Ben je wat zwaarder dan gemiddeld, dan biedt een air shock soms te weinig draagvlak omdat je de druk in de demper bijna op maximaal moet zetten. 

Hoe kies je tussen een coil shock en een air shock?

Dit hangt af van verschillende factoren, waaronder je rijstijl, het terrein waarop je rijdt, je gewicht en persoonlijke voorkeuren. Over het algemeen kun je de volgende richtlijnen volgen:

 

Kies een coil shock als je op zoek bent naar maximale grip, controle en consistentie op ruw terrein en als je niet veel geeft om het extra gewicht.

Kies een luchtdemper als je een lichtgewicht en aanpasbaar systeem wil dat geschikt is voor een breed scala aan rijomstandigheden en rijder gewichten.